Schaak Vereniging

SV Waalwijk, schaakvereniging voor Waalwijk en omstreken

Home Informatie Competitie Jeugd Galerij

In memoriam Hans Groothuis

(4 januari 1937 - 8 november 2021)

Meer dan vijftig jaar was Hans Groothuis lid van onze vereniging. Een zeer gewaardeerd lid, die altijd trouw op de clubavonden verscheen en ook graag meespeelde in de externe competitie.

Hans was niet alleen een gedreven schaker, meer ook iemand die zijn verantwoordelijkheden kende. In 1986 werd hij voorzitter. Het was geen makkelijke periode, want het ledental liep terug. Al na een half jaar stelde Hans vast dat de ‘vele mogelijkheden tot ontspanning’ ten koste gingen van het animo om te schaken. En dat in een tijd dat internet nog geboren moest worden. Over vooruitziende blik gesproken!

Tot 1997 bleef Hans voorzitter. En daar was de club hem zo erkentelijk voor dat Hans tot erelid werd benoemd. Bij zijn 50-jarig jubileum als clublid in 2019 kende de KNBS hem een erespeld toe.

Tot op het laatst bleef Hans een onvermoeibaar en trouw clublid. In de omgang was hij altijd even correct en attent. Als schaker onderscheidde hij zich door zijn avontuurlijke, steevast op de aanval gerichte schaakstijl. De laatste jaren werd Hans wat strammer in zijn bewegingen, maar achter het bord viel daar niets van te merken. We zullen hem als schaakclub missen en wensen zijn familie veel sterkte met de verwerking van het verlies.

Hans Groothuis rouwkaart.PNG