Schaak Vereniging

SV Waalwijk, schaakvereniging voor Waalwijk en omstreken

Home Informatie Competitie Jeugd Galerij

Als je een scheet laat, ruikt Magnus Carlsen het

De griep in plaats van corona in de krantenkoppen. Vuurwerk met oud & nieuw, volle concertzalen en fans op de tribunes bij allerlei sporten. Je zou bijna denken dat alles wel weer heeft plaatsgevonden net zoals voor de pandemie. Maar nu, medio januari kunnen we dat pas echt zeggen. Nu pas vindt namelijk het Tata Steel Chess Tournament plaats. Mèt amateurs en publiek!

En van amateurs, daar hebben we er nogal wat bij Schaakvereniging Waalwijk. Zelfs een vijftal dat al sinds jaar en dag graag meedoet, daar in Wijk aan Zee. Dus nu, voor het eerst sinds 2020, toog het vijftal weer naar Noord-Holland om zich te mengen in dat prachtige stukje schaakhistorie. Het Hoogovens toernooi, kortstondig voorzien van de naam Corus gaat inmiddels al aardig wat jaren als Tata Steel chess over de tong. Dit jaar vond het toernooi voor de 85e keer plaats. Wat maakt het nou zo leuk en bijzonder om daaraan deel te nemen? Nou boven alles: je speelt in dezelfde ruimte als de absolute wereldtop! Beeld je in dat je op baan 3 staat te tennissen en dat Nadal en Federer op baan 1 een let moeten spelen door jouw mispeer. Wat de schaakequivalent daarvan zou zijn, is lastig te zeggen. Maar voor de beeld- en geurvorming. Als een amateur een goede wind laat, zouden Magnus Carlsen en Anish Giri hem kunnen ruiken.

Andere heerlijkheden: de geur van snert in de speelzaal. Het serene, stille geschuifel in een zaal met honderden mensen. Verder het uitstapje naar het strand en het bezoek aan de lokale Italiaan, waar elk jaar meerdere spelers uit de A groep eveneens hun maag vullen. En waar jaarlijks topgrootmeesters worden weggestuurd wegens gebrek aan beschikbare tafels (Jammer, Jorden van Foreest!). Tot slot: een weekend lang met vrienden schaken en andere spelletjes doen. Uiteraard zijn we er in 2024 weer bij!

O ja, er werd dus ook geschaakt… Dat ging zoals gebruikelijk bij amateurs met wisselend succes. Er wordt op sterkte ingedeeld, maar soms is dat alsnog wel erg sterk. Zo trof Feike (groep 2) 3 toppers en wist er één te verschalken, waar een tweede winst binnen bereik was. Hans S  (groep 3) speelde één salonremise (de op één na snelste van het toernooi!) en werd tweemaal kansloos van het bord gezet. Nico (groep 4) speelde een prima eerste 2 rondes en moest daarna bijna zijn eerste plek afgeven. Gelukkig verspeelde zijn tegenstander de volle winst. Nico won ongedeeld zijn groep (2.5 uit 3) en is daarmee gepromoveerd! Ad (andere groep 4) speelde als een krant op de vrijdag, maar was gelukkig de rest van het weekend wel bij de les. Met 2 uit 3 deelde hij de eerste plek van zijn groep. Joost (groep 5), tot slot, speelde een gedegen toernooi en eindigde met twee remises en een overwinning als tweede.

Klik hier voor de oplossingen van onderstaande puzzels.